fredag 3 januari 2014

Sammanfattning utav Youtube

Youtube är ett verktyg som kan ge aspirerande filmskapare och privatpersoner mängder av möjligheter för att nå ut med sina verk till en större grupp. Vem som helst kan dela med sig utav filmer de skapar genom att ladda upp dessa till YouTubes servrar (Educause Learning Initiative).
Personer såsom Ryan “NigaHiga” Higa (HigaTV) har lyckats livnära sig på att ladda upp material till YouTube som hundratusentals beskådar. Men även företag får ta del utav kakan. Ryan Higa baserade en video Ylvis låt "What does the fox say". I och med att nigahiga får views på sin video så ökar uppmärksamheten för Ylvis låt samtidigt då det är den videon är baserad på och visar upp. Detta kan liknas vid ett symbiotisk levnads sätt där två olika parter drar nytta av varandra för att överleva.

Men det är inte bara privatpersoner och entreprenörer som använder sig utav Youtube och har insett dess möjligheter.

“Over 6 billion hours of video are watched each month on YouTube—that's almost an hour for every person on Earth, and 50% more than last year”  (YouTube)

Med så mycket tid som spenderas så har företagen insett dess möjligheter med att sprida sina budskap. Evian lanserade en reklam film med dansande bebisar som spred sig löpeld över världen och den har nu (2014-01-02) 69,523,345 visningar (EvianBabies, April 19, 2013). För att nå ut till samma publik genom television så hade kostnaderna blivit höga men all det behövde göra här var att ladda upp den och sedan hoppas den skulle ta fart.

Det har blivit så mycket mer än vad det var ursprungligen. Grundarna till Youtube vill skapa en plats där folk kunde dela med sig utav filmer på nätet (YouTube5Year). Nu har det blivit en av de största plattformarna i världen. Det har till och med blivit ett verb, 

"upload a video of (someone or something) to the video-sharing website YouTube:Obama’s inaugural will be the first to be YouTubed." (Oxford Dictionaries)
  
YouTube ger personer världen över möjligheten att nå sina drömmar även om de kanske inte just drömmer om YouTube utan det bara är en trappa som kan göra vägen smidigare. 

Referenser
Educause Learning Initiative (September 25, 2006).  7 Things You Should Know About YouTube. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.educause.edu/library/resources/7-things-you-should-know-about-youtube
[2014-01-02].
HigaTV (i.å). About.  [Elektronisk]. Tillgänglig: http://higatv.com/about.php
[2014-01-02].

EvianBabies (April 19 2013) baby&me / the new evian film  [Video].  Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=pfxB5ut-KTs&feature=player_embedded   [2014-01-02]
YouTube (i.å). YouTube Statistics.  [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.youtube.com/yt/press/statistics.html [2014-01-02].

YouTube5Year (i.å). A Brief History of YouTube.  [Elektronisk]. Tillgänglig: https://sites.google.com/a/pressatgoogle.com/youtube5year/home/short-story-of-youtube
[2014-01-02].

Oxford Dictionaries (i.å). YouTube.  [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/YouTube
[2014-01-02].




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar